zaterdag 9 juni 2012

NATO Task Force 508

(weblog commandeur Ben Bekkering vanaf Hr. Ms. Evertsen)

Gisteren heb ik het commando over Task Force 508 opgenomen. Deze NAVO-taakgroep wordt ingezet voor antipiraterij-operaties in de wateren rondom Somalië. Deze dag werd voorafgegaan door een gedegen voorbereiding en uiteindelijk een dag vol relevante briefings in de haven van Jeddah. Mijn voorganger, commandeur Tosun, heeft een sterk voorbeeld neergezet. Een uitdaging voor ons om dat te evenaren.

Commando op zee
Een commando op zee is niet nieuw voor me. Eerder mocht ik al het commando voeren over 2 schepen. Geen enkel commando is echter hetzelfde. En geen enkel commando gaat over de commandant. Het gaat over de mensen in het commando. Zij zijn het die de taken uitvoeren. Ondanks mijn ervaring is er geen ruimte voor zelfgenoegzaamheid. Zeker nu niet. Piraten mogen dan in kleine groepjes werken en beschikken niet over prachtige schepen, zoals mijn huidige vlaggenschip Hr. Ms. Evertsen, ze schuwen fors geweld niet. Zij kapen om grote sommen losgeld te eisen en houden hun gijzelaars vaak onder erbarmelijke omstandigheden vast. Niet alleen vormen zij zo een kwelling voor de internationale scheepvaart. Alleen al de dreiging van piraterij houdt de ontwikkeling van een hele regio in de houdgreep. En de losgelden die Somalië in vloeien ontwrichten hele lokale gemeenschappen en belemmeren ontwikkelingen daar.

Uitdagingen
Ik ben me goed bewust van de taken die voor ons liggen. Er zullen zeker uitdagingen komen. Je wilt de piraten verslaan, maar tegelijkertijd zorgen dat jouw mensen veilig terugkeren. Je kent de capaciteiten van het team, maar weet ook dat de omstandigheden waaronder ze moeten gaan opereren niet altijd kraakhelder zijn. En dan zijn er de noodzakelijke politieke en juridische richtlijnen. En de nationale beperkingen waarvan ik me als internationale commandant bewust moet zijn. Ook zal de invloed van de media een rol spelen. Er bestaan dan geen standaard situaties. Elke situatie vraagt om een specifieke aanpak, een oplossing op maat.

Professionals
Toch ben ik niet iemand die vindt dat het commando op zee een eenzame taak is. Ik ben omringd door een staf van 25 capabele, professionals uit 8 verschillende NAVO-landen. Ieder van hen heeft specifieke kennis en ervaring, ieder heeft zo zijn eigen achtergrond. Die mix is van grote waarde. Ook de schepen om me heen verstaan hun vak. Ik weet dat ik altijd op ze kan terugvallen. Ik weet ook dat zij niet zullen terugdeinzen voor kritische feedback, naar elkaar en naar mij, als en wanneer de situatie erom vraagt. Dat maakt een commando op zee zo mooi. Met alle scheepsmaten in een stalen romp en aan mij de taak om de stip op de horizon te zetten.

Band
Dat maakt het leven op zee ook een beetje verslavend. Dat is ook waarom zeevarenden over de hele wereld, marine, koopvaardij, visserij en nog veel meer, elkaar makkelijk weten te vinden. De zee schept een band. Dat is ook waarom zeevarenden zo de pest hebben aan piraterij. De wereldwijde afhankelijkheid van de economie van de scheepvaart heeft weliswaar geleid tot het internationale karakter van de antipiraterij-inspanningen. Maar het is het wederzijds begrip tussen zeevarenden, van de NAVO, de EU, van niet-gebonden landen als Rusland, India en China, en de internationale scheepvaartgemeenschap, die de internationale inspanning tot een succes maakt. Met een merkbaar effect op de piraten.

Admiraal Tosun en zijn team hebben het fantastisch gedaan. Het is nu aan mij en mijn team. We zijn kien om te beginnen, klaar om de uitdaging op te pakken.

(Koninklijke Marine, 8 juni 2012)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten