vrijdag 18 januari 2013

Advocaat betreurt opnames gesprek Defensie

Advocaat Michael Ruperti betreurt het ten zeerste dat ''inhoud en namen van betrokken personen van een vertrouwelijk gesprek tussen hem, zijn cliënt met een topman van het ministerie van Defensie'' op straat liggen. ''Deze zijn kennelijk stiekem opgenomen. Deze gesprekken zijn vertrouwelijk geweest'', zegt Ruperti vrijdag.

De Telegraaf schrijft vrijdag te beschikken over de opnames van het gesprek. Volgens de krant zou Defensie 500.000 euro zwijggeld hebben geboden, in ruil voor het staken van procedures tegen het ministerie.
De advocaat zegt zelf verrast te zijn door het feit dat er opnames zijn gemaakt. ''Maar over de inhoud van het gesprek kan ik niets zeggen. Daarmee zou ik mijn beroepsgeheim schenden.''

De zaak leidde in 2011 al tot een hoop ophef. Toenmalig Tweede Kamerlid Mariko Peters van GroenLinks werd ervan beticht dat ze de zakenman die in Afghanistan voor de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) zou hebben gewerkt, zou hebben verraden. De beweringen van de man zijn ''absurd" , stelde ze toen in een verklaring.

Peters werkte in 2006 als diplomaat op de Nederlandse ambassade in de Afghaanse hoofdstad Kabul toen de zakenman zich daar meldde.

''Ze heeft mijn dekmantel verraden en mij zo in levensgevaar gebracht'', zei hij toen. De Nationale ombudsman en de CTIVD, de commissie die toezicht houdt op de inlichtingendiensten, hebben volgens Defensie zijn klachten ongegrond verklaard.

Het ministerie van Defensie geeft verder geen commentaar op de zaak.

(ANP/Nu.nl, 18 januari 2013)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten