maandag 21 januari 2013

Generaal Middendorp: 'Heftige start 2013'

Generaal Tom Middendorp
Foto: Defensie
Tijd voor reflectie op het afgelopen jaar is er nauwelijks geweest. Deze eerste maand van 2013 is in alle heftigheid begonnen voor de militairen en burgers van Defensie.

Op de valreep van 2012 is iedereen geconfronteerd met de nieuwe Wet Uniformering Loonbegrip (WUL). Verder worden de bezuinigingen voor iedereen steeds meer zichtbaar en voelbaar.

De zorgen over de persoonlijke inkomenspositie zijn heel begrijpelijk. De pijnlijke effecten van vooral de WUL roepen bij velen van u onbegrip en boosheid op. Maar vooral ook vragen. Waarom treft dit mij en wat doen de bazen er aan? Ga er vanuit dat dit al enige tijd bovenaan mijn agenda staat. Hier moet een oplossing voor komen. Ook de minister zet zich hier vol voor in en bespreekt dit woensdag in de Tweede Kamer.

Operationeel gezien zijn we 2013 in volle actie begonnen. Sinds vandaag zijn meer dan 300 militairen ontplooid in de Turkse miljoenenstad Adana. Met hun Patriot-systeem beschermen ze de bevolking van onze NAVO-bondgenoot Turkije tegen raketten uit buurland Syrië. Met deze inzet helpen we ook voorkomen dat het conflict escaleert. Eén voor allen, allen voor één. Dat is net zo belangrijk voor de veiligheid van Turkije, als voor de veiligheid en welvaart van Nederland.

Onze Patriot-missie staat volop in de belangstelling. Zo stond ik op mijn eerste werkdag in 2013 oog in oog met ruim zestig journalisten uit binnen- en buitenland. Ik ben blij met die aandacht. Het is belangrijk dat iedereen ziet wat de krijgsmacht doet en wat dat betekent.

Het liefst zie ik natuurlijk elke dag zoveel aandacht voor ons werk! Laten zien wie we zijn en wat we doen en wat dat Nederland oplevert. Zo heb ik zelf deze maand een Facebook-profiel (https://www.facebook.com/Commandantderstrijdkrachten) aangemaakt, waar ik dagelijks verslag doe van mijn werk, en het werk van de krijgsmacht. Het is leuk om te zien hoe er iedere dag meer ‘likes’ bijkomen.

Graag noem ik ook ‘Dagboek van onze Helden en het vervolg Dagboek Kunduz’, waarbij militairen en burgers ingezet in Afghanistan zelf hun werk filmden: van risicovolle patrouilles tot het opleiden van agenten. De hoofdpersonen van Dagboek Kunduz zijn afgelopen vrijdag door Minister-President Rutte, onze Minister en mijzelf in het zonnetje gezet voor hun inzet om de missie in Kunduz een gezicht te geven. Zij hebben hun nek uitgestoken om de krijgsmacht op de kaart te zetten. Chapeau voor deze ambassadeurs!

(ministerie van Defensie, Blog Commandant der Strijdkrachten, 21 januari 2013)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten